מאת פאולין שובל

התאורה עומדת. המצלמה מוכנה. איפה הכוכב?

אנחנו אוכלים עם  העיניים, אני יודעת זאת היטב בתור מישהי שעוסקת בסטיילינג מזון. כמה פעמים יצא לכם פשוט לדלג על מתכונים בספר בישול שלא מלווים בתמונה? כמה פעמים חיפשתם מתכון ברשת ובחרתם אחד רק לפי התמונה? כוכבי הרשת ובוני אתרים מזמן הבינו את הפוטנציאל שבתמונה ולמדו לנצל אותו היטב. אז למה שלא תלמדו גם אתם? 

חשוב להדגיש: אם חשבתם שבקליק סמארטפון אחד תצליחו להכינס  להיסטוריה של צילום האוכל, אז לא. לא כל כך מהר...

"טרטר" עבור קייטרינג מויאר. צילום: אייל גוטמן בן תקווה, סטיילינג: פאולין שובל

ויהי אור...

התאורה הטבעית  היא השותף הטוב ביותר שלכם. גם אם קניתם סט תאורה, אל תמהרו לוותר על התאורה הטבעית שמחמיאה מאוד לצילומי מזון. נסו למצוא מקום עם אור רך,ליד החלון, עדיף מהצד הצפוני. במקרה שלי, אני משתמשת בחלון שאור השמש הישיר אינו מגיע אליו, אלא משתקף מהקיר המסוך. אם אין לכם כזה חלון, תשתמשו במרכך (נייר פרגמנט או בד שקוף או וילון) אותו אפשר לשים על החלון. 

לפעמים, צריך יותר ממקור אור אחד על מנת להדגיש את כל פרטי המנה. קל להכין רפלקטור מקאפה לבנה (קרטון לבן) או אפילו להשתמש במראות קטנות על מנת "לזרוק" עוד אור במקומות הנדרשים. 

כאשר אוכלים בחוץ ורוצים לצלם את המנה במסעדה, המנעו משימוש בפלאש של הסמרטפון. במקום  זה, נסו להשתמש בתאורה הקיימת או באור הנרות. 

פסטה ברוטב שמנת פטריות
תאורה טבעית. צילום וסטיילינג פאולין שובל

קומפוזיציה לפני הכל

כדי ליצור תמונת אוכל מושלמת, צריך לקחת  בחשבון שלושה דברים: הקומפוזיציה, הקונטרסט והזווית.

קומפוזיציה -

היא בניית הפריים שלכם. תליטו מה נכנס בו, מה נשאר בחוץ או מה נכנס רק בצורה חלקית. כמה פריטים יהיו בו? אחד בלבד? הרבה? מה יחס בין הפריטים? האם כולם שווים או רק אחד מהם חשוב והאחרים נלווים. 

כשאני מדברת על קונטרסט, אני מתכוונת ליצירת ניגודים בתוך התמונה עצמה. אפשר לעשות זאת על ידי שימוש ברקעים או כלים בעלי צבע או מרקם שמבליטים את המנה.

קומפוזיציה פתוחה. צילום: אייל גוטמן בן תקווה,סטיילינג: פאולין שובל

להישאר בפוקוס

תחליטו מה, בעצם, אתם מצלמים. את המנה? את סידור השולחן? את האווירה במסעדה? את הרחוב מסביב? חשוב להתמקד באמירה שאתם רוצים להעביר לצופה. האם יש כאן מרכיב מיוחד או אווירה מיוחדת? כשהחלטתם מה אתם רוצים  לומר על ידי הצילום, תתמקדו בנושא העיקרי. עדיף לכוון פוקוס באופן ידני. אם מצלמים עם סמארטפון,  כדאי ללחוץ על על האובייקט על מנת לכוון את הפוקוס למקום הרצוי. 

שקשוקה ב"אלגריה". צילום: מולי נעים, סטיילינג: פאולין שובל

לצלם מכל זווית

המטרה היא  לגלות "שמשהו מעניין קורה כאן"... ישנם מאכלים שהם פוטוגנים יותר מהזווית הפרונטלית, יש כאלה שמגלים את "מלוא הפוטנציאל" רק מהטופ שוט. נסו לצלם את אוכל מכל זווית אפשרית, כך תגלו איזה צילום הכי מחמיא לו.

סלט וולדורף
סלט וולדורף. צילום: איל גרניט, סטיילינג: פאולין שובל

ללכת בעקבות הצבע

צבעוניות היא  חלק בלתי נפרד מהתמונה שלכם. בחנו היטב את צבעוניות המנה ונסו להשלים אותה על ידי רקעים, אביזרים או חומרי גלם. אפשר לבנות סיפור מסביב צבע אחד. אפשר לשחק על ניגודיות. העיקר, להתייחס לצבע כאלמנט בפני עצמו. 

עלי גפן. צילום: אייל גוטמן בן תקווה. סטיילינג: פאולין שובל

מי שעובד קשה על הסט, חוסך זמן בעריכה

על תחשבו שפוטושופ יפתור לכם כל בעיה. נכון, שבעמצעות תוכנות עריכה ניתן לשפר את התמונה באופן משמעותי ולהיפתר מבעיות קטנות (למשל, כתמים על חומר גלם, מסגרת הפריים וכו') מצד שני, עריכה מול מחשב דורשת הרבה זמן. נכון שלפעמים אי אפשר בלעדיה, אך עדיף שתהיה מינימלית ככל האפשר. המלצה שלי - לא לחסוך זמן  על הסט ולנסות להגיע לתוצאה מקסימלית כבר בשלב הצילום.

לסיכום: כמו שאי אפשר ללמוד לבשל, בלי לטעום את האוכל, כך גם  אי אפשר ללמוד לצלם אוכל, בלי לנסות להבין אותו, לפרק לגורמים, מרקמים וצבעים. העיקר, זה  לפתוח עיניים ולנסות שוב ושוב עד שמגיעים לתוצאה שאוהבים. 

אודות המחבר

השארת תגובה