סטיילינג מזון מחלום למציאות
וודאי יצא לכם כבר לראות במדיה חברתית תמונת אוכל מגרה בטירוף. כזו שקשה לעצור את הריר? כזו ששאר המרכיבים בתמונה היו בהרמוניה מושלמת עם המנה עצמה? תהיו בטוחים, מאחורי תמונה עומד סטייליסט מזון.
סטיילינג מזון הוא כבר לא "הפריבילגיה" של גדולי המשק: תעשיית המזון ומשקאות או רשתות קבוצות מסעדנות מצליחות. בשנים אחרונות (ואפילו חודשים אחרונים) אני מקבלת יותר ויותר פניות מלקוחות בגודל בינוני ואפילו קטן: מסעדות, בתי קפה, יצרנים קטנים ואפילו בתי אוכל עממים. הסיבה הראשונה לכך: התפתחות ענף המשלוחים. מי שמציע ללקוח אווירה, בילוי איכותי ורק אחרי זה אוכל, יכול לחשוב שאינו זקוק לתמונה איכותית. אך מי שבונה את הצלחתו העסקים על משלוחים, מבין שתמונה איכותית היא הדבר היחידי שיעזור "לסגור עסקה" עם לקוח.
הסיבה השנייה היא … אוטסורסינג. במשך שנים אחרונות, מדיה חברתית מנוהלת על ידי אנשי מקצוע, המכונים "חברות דיגיטל". אם פעם שף המסעדה היה מעלה באופן ישיר תמונות מהאקשן שבמטבח, היום, לרוב, לבעל העסק אין אפילו גישה לחשבון האינסטגרם. איש מקצוע דורש חומר מקצועי, "לפעמים, בעלי העסק מבקשים ממני לעלות פוסט, – מספר לי אחד ממנהלי הדיגיטל, – ואני לא מעלה. כי אין לי מה לעלות. אין לי חומר." במקרה כזה, בעל העסק מבין שאין טעם להמשיך להוציא כספים על מדיה חברתית אם אין לך חומר איכותי שמסוגל למשוך עין של הלקוח הפוטנציאלי.

איך זה עובד?
סטייליסט מזון עובד בשיתוף מלא עם הצלם. בזמן שהצלם עסוק בציוד , בתאורה, בעומק השדה ובזווית הצילום, סטייליסט מזון דואג למראה המנה, מיקום אביזרים ויצירת הרמוניה כללית בין האוכל לרקע. כל זה על מנת לגרום לאוכל להיראות מושך יותר, "פודאפילי". בעוד תפקידו של השף להכין אוכל טעים, תפקידו של סטייליסט מזון הוא להכין אוכל פוטוגני.
כך, אחד הכישרונות של סטייליסט מזון הוא להיות מסוגל להציג מנה תלת מימדית לתצלום דו-ממדי. עוד מטרה לסטייליסט מזון – לעזור לצופה להרגיש ולדמיין את טעם המנה מרחוק, בלי שום מגע עם האוכל. לדוגמה, אם מדובר במנה של קארי, התבלינים שמופיעים בתמונה עוזרים לתת-מודע שלנו לדמיין את טעמה של המנה.
רואים את המוקפץ בתמונה הזאת? נחשו מה הוא המרכיב העיקרי.

גם אם זה נשמע לכם כמו מקצוע חלומי, יום עבודתו של סטייליסט מזון מורכב מאתגרים רבים. החל מעבודה תחת לחץ, בסביבה רועשת, מתח, חום או צפיפות. כמו כן, העבודה לא מתחילה על הסט, אלא הרבה לפני בליקט ותחזוקת אביזרים, בניית רקעים, "צייד" אחרי פריטים מיוחדים או לפעמים, בהכנת מוצרי מזון מושלמים. יום העבודה גם לא נגמר בתום הצילומים, משום שלאחר יש לנקות, לשתוף, לסדר או להחזיר את הפריטים שניתנו לצילומים במסגרת שת"פ.

מענה לצורך אמיתי
אך הדבר החשוב ביותר, בעיני, הוא התקשורת עם הלקוח שלכם (אגב, זה תופס לגבי כל המקצועות). על החלק הזה אני לא מדלגת אף פעם. שני דברים חשובים לי: להבין מה הוא הצורך האמיתי של הלקוח ומה הן הציפיות שלו. לכן, רוב הפרויקטים מתחילים בשיחה עם לקוח באווירה רגועה (לא באמצע הסרוויס), החלפת תמונות רפרנס לתיאום ציפיות והסבר מפורט על תהליך העבודה.
לקוחות שונים – צרכים שונים. מי שמצלם תמונה לשלט חוצות לא זקוק לאותו הדבר כמו מי שבונה אתר. למי שמכין כתבת תדמית יש צורך שונה מזה שזקוק לחומרים עבור מדיה חברתית. עסק קטן שמחשב כל הוצאה כספית פשוט חייב לקבל תמורה עבור המאמץ והשקעה. לרוב, יום צילום אחד מכסה את צרכיו של עסק קטן לחצי שנה-שנה קדימה מבחינת כמות חומר איכותי ומקורי. גם לקוחות שממש רוצים לחסוך בהוצאות פתאום מתייחסים אחרת לעלות יום צילומים, כאשר הם מבינים שהמאמץ שלהם עונה על צרכים של העסק ומשתלם לתווך ארוך.
חשבן אינסטגרם הוא אמצעי מעולה להתעדכן בטרנדים אחרונים בתחום הסטיילינג. מוזמנים לעקוב אחרי: @paulineshoval